4e Kiwanis Kunstveiling Utrecht

Meebieden of prachtige kunstwerken inbrengen, misschien wel een Rembrandt… Het is dit najaar weer mogelijk bij de Kiwanis Kunstveiling Utrecht, met een innamedag op zaterdag 9 oktober en de veiling op zondag 14 november 2010. De organisatie van de vierde editie van deze veiling is in handen van Kiwanis Club Utrecht. De opbrengst gaat naar twee goede doelen: materialen om te ‘snoezelen’ met meervoudig complex gehandicapte leerlingen aan de Mytylschool en een kinderboek over de Vrede van Utrecht voor leerlingen van basisscholen in Utrecht.

Voor wie is dit interessant?
U kunt naar de veiling komen en meebieden om er iets te kopen. Het is altijd leuk en spannend om te proberen iets voor een goede prijs te bemachtigen. Er zullen zeker kunstwerken worden aangeboden, die u nooit in een galerie zult zien, omdat ze uit particulier bezit afkomstig zijn en bij ons te koop worden aangeboden.

Een andere mogelijkheid is, iets voor de veiling in te brengen op zaterdag 9 oktober. Wij zijn zeer geïnteresseerd in de voorwerpen die u wilt laten taxeren voor onze veiling. Misschien is deze veiling een mooie gelegenheid ze weg te doen en tegelijkertijd een goed doel te dienen. En u houdt er ook nog iets aan over, want alleen het opgeld gaat naar het goede doel, de opbrengst zelf is voor u.

Taxatie en inname voor de veiling
U kunt op zaterdag 9 oktober 2010 uw stukken voor de veiling aanbieden. Allerlei objecten zijn welkom: porselein, aardewerk, koper, tin en brons, sieraden, goud en zilver, glas en kristal, klokken en verzamelobjecten. En natuurlijk ook oude en hedendaagse kunst, schilderijen, tekeningen en grafiek. Aan de inbreng zijn enkele voorwaarden verbonden. Een van die voorwaarden is de kwaliteit. De ingebrachte stukken worden beoordeeld door een team van ervaren taxateurs, te weten Mark Haasnoot (als schilderijentaxateur o.a. bekend van het TV-programma ‘De Utrechtse Schatkamer’), André Jas (galeriehouder), Joep Haffmans (antiquair) en Harry Korst (veilinghouder). Stukken die zij onder de € 50 waarderen worden niet ingenomen. Stukken moeten bovendien draagbaar zijn, dus geen meubels of andere grote voorwerpen.

De taxatie en inname van stukken vindt plaats op 9 oktober 2010 in Restaurant Het Oude Tolhuys, Weg naar Rhijnauwen 13-15 in Utrecht, en wel van 11.00 -16.00 uur. Uw kunst of antiek wordt dan getaxeerd, gecatalogiseerd en tot de veiling beveiligd en verzekerd opgeslagen. Op het ontvangstbewijs kunt u een afspraak laten vastleggen over de minimale veilingopbrengst. Voor minder dan dit bedrag wordt uw kavel dan niet verkocht.

In het Oude Tolhuys zijn de ingebrachte voorwerpen op 13 en 14 november voor iedereen te bekijken en op 14 november vindt daar dan de veiling plaats. De catalogus wordt opgenomen op www.kiwaniskunstveiling.nl.

Belangrijke data:
Taxatie en inname: Op zaterdag 9 oktober kunnen van 11.00 tot 16.00 uur stukken worden ingebracht voor de veiling. (geen grote, zware voorwerpen zoals meubelstukken). De taxatie zal plaatsvinden door ervaren taxateurs: Mark Haasnoot (als schilderijentaxateur o.a. bekend van het TV-programma ‘De Utrechtse Schatkamer’), André Jas (galeriehouder), Joep Haffmans (antiquair) en Harry Korst (veilinghouder).

Kijkdagen: Op zaterdag 13 november is de kijkdag van 12.00 tot 17.00 uur. Ook op de dag van de veiling zelf, zondag 14 november, is er van 10.30 tot 12.00 uur nog gelegenheid de te veilen stukken te bekijken.

Veiling: De Kunstveiling vindt plaats op zondagmiddag 14 november 2010 om 13.30 uur. Veilingmeester is Michiel van Hees. De veiling wordt geopend door mr Aleid Wolfsen, burgemeester van Utrecht.

Inname & taxatie, kijkdag en kunstveiling zijn alle in Restaurant Het Oude Tolhuys, Weg naar Rhijnauwen 13-15, Utrecht.

Doelen 2010: Snoezelen op Mytylschool en Kinderboek Vrede van Utrecht
Het eerste doel van deze vierde editie van de Kiwanis Kunstveiling Utrecht is om materialen aan te schaffen voor ‘snoezelen’ door meervoudig complex gehandicapte kinderen aan de Mytylschool Ariane de Ranitz in Utrecht. Snoezelen is het prikkelen van de zintuigen. De Mytylschool is een school voor lichamelijk en/of meervoudig gehandicapte kinderen van vier tot twintig jaar.
Een tweede doel is de ontwikkeling van een kinderboek over de Vrede van Utrecht voor basisschoolleerlingen in Utrecht. In 2013 wordt 300 jaar Vrede van Utrecht gevierd. Kiwanis Club Utrecht wil kinderen met een boek over de Vrede van Utrecht betrekken bij de stad.

Kiwanis en Utrecht
Kiwanis Club Utrecht heeft momenteel 30 leden. Een ander project van de club richt zich via de Vrede van Utrecht op het verbinden van kinderen aan de stad Utrecht. Projecten die daarvoor gestart zijn, zijn een kinderboek over de Vrede van Utrecht en de weekendopenstelling van Het Utrechts Archief voor kinderen en hun ouders. De leden van Kiwanis Club Utrecht verrichten hun werk voor het goede doel op basis van vrijwilligheid.

De kosten van de veiling worden gedekt door bijdragen in natura en geld van sponsoren. De sponsoren voor de komende veiling zijn: Staal Bankiers, Cool Cat fashion, Leeuwendaal, Wegener Stadsblad, AD, Enof ontwerp + communicatie, Qbuzz, Volvo Verkerk, Universiteit Wageningen, mr F.J. Haffmans Kunst en Antiekhandel, Galerie Jas, D&B facility, VFM Facility, Fases facility & security, Korst van der Hoeff, Mark Haasnoot, Het Oude Tolhuys, Brandaris Placemarketing, HP, Apotheek Koert, Libertas Drukkerij, VDGC Accountants.

Vragen?
Meer informatie over de Kunstveiling vindt u op wwwkiwaniskunstveiling.nl
Voor meer informatie over de Mytylschool, kijk op www.mytylschoolutrecht.nl
Meer informatie over de Vrede van Utrecht vindt u op www.vredevanutrecht2013.nl