Blog Gouverneur Carel Maass december 2019

Blog december Gouverneur Kiwanis Nederland,

In mijn blog van november stond al dat ik om (nog) beter de gevoelens binnen de clubs te kunnen peilen, een aantal willekeurig gekozen Presidenten van Kiwanis-clubs in Nederland heb gebeld.

Wat mij iedere keer weer opviel was dat ze dat zeer op prijs stelden en vervolgens ruim de tijd namen om vaak vol enthousiasme over hun club te praten.

In vervolg hierop heb ik voor alle Luitenant-Gouverneurs een overzicht gemaakt van de knelpunten en veel (vooral financiële) gegevens verzameld. Binnenkort bezoeken zij al hun clubs en geven zij uitleg over deze punten, tips over ledenbehoud en ledenwerving, maar vragen vooral: waarmee kan het bestuur de club helpen, ondersteunen?

Tevens gaan ze inventariseren, hoeveel uur besteedt de club aan Serving the Children of the World en wat is de totaalopbrengst in Euro’s. Niet om er een wedstrijd van te maken, alleen het eindresultaat wordt openbaar gemaakt.

Op dit moment weten wij eigenlijk niet wat de Kiwanis Nederland-impact is in ons land.

Binnen Europa zijn de eerste stappen gezet om de trainingen en bestuursvergaderingen efficiënter en daarmee ook krachtiger te maken. Minder aanwezigen, korter vergaderen.

Martien van der Meer is kandidaat voor het vicepresidentschap van Kiwanis Europa. Hij is hard aan het werk om veel Nederlandse Kiwanis leden op 5,6 en 7 juni naar Brugge te laten komen. Dit zal niet alleen zijn kansen verhogen, maar natuurlijk ook de feestvreugde aldaar. Brugge is een leuke stad, vanuit Nederland goed te bereiken en biedt de gelegenheid om een Europees congres mee te maken. Meer info volgt.

Kiwanis Nederland heeft bij Kiwanis International een wijziging van de statuten voorgesteld: onder bepaalde voorwaarden moet stemmen op afstand ook mogelijk worden. Democratie komt er wel…

De commissie Lustrumproject is na de succesvol verlopen verkiezing nu bezig om, samen met het gekozen doel “het vergeten kind”, de plannen voor de fundraising en de PR verder uit te werken. Gouverneur-Elect Piet Derks neemt voor de continuïteit mijn plaats binnen de commissie over.

Maaike, Joost en Ger, super bedankt voor de prettige samenwerking. De eerste ledenraadpleging binnen Kiwanis International was, met enkele valkuiltjes, zonder meer een flink succes. De Europese mede-Gouverneurs waren erg verbaasd dat het gelukt was en gaan nadenken om het ook binnen hun districten te doen.

Het bestuur van het KNF is bij elkaar geweest, meerdere plannen worden momenteel bekeken, met als inzet KNF aantrekkelijker te maken voor de clubs.

Naast het vele werk op de achtergrond, is toch het leukste om mee maken, de bezoeken aan activiteiten van de clubs. Begin november opende Kiwanis Rheden een pop-up store in het centrum van Dieren. Hun doelstellingen zijn: kinderen helpen en ondersteunen bij het runnen van een winkel, Kiwanis duidelijk zichtbaar maken en als ‘t kan, ook geld verdienen voor goede kinderdoelen.

Op dezelfde dag vierde Kiwanis Vught haar 25-jarig charterbestaan, ze zijn lang in oprichting geweest! In een schitterend verbouwde kerk, was er een gevarieerd programma samengesteld, met goede sprekers. En er werd een cheque van 4000 euro uitgereikt aan het Prinses Máxima Centrum te Utrecht.

Beide clubs, dank voor de gastvrije ontvangst.

Het grootste Kiwanis Nederland-nieuws kwam deze maand van vrouwen binnen Kiwanis: er zijn 2 satellietclubs opgericht (in Zeeland en in de Achterhoek) met totaal 25 enthousiaste, vrouwelijke Kiwanis leden. Jullie zijn van harte welkom.

Ga ik mijn doelstellingen halen? Bij de punten van democratie en vrouwen bij Kiwanis zijn er al goede stappen gezet.

Met Kiwanis groet

Carel Maass, Gouverneur Kiwanis Nederland 2019-2020