Blog Gouverneur Carel Maass november 2019

1 maand Gouverneur Kiwanis Nederland

Begin oktober hebben wij helaas afscheid moeten nemen van twee zeer gewaardeerde Kiwanisleden. Overleden zijn Harry Veendrick (KC Veghel-Uden) en Jan Volleberg (KC Heerlen-Maastricht). Ik wens hun families en hun mede-Kiwanisleden heeft veel sterkte toe.

Een van mijn beleidsvoornemens is, meer democratie, meer invloed van de leden, om te beginnen in Nederland. De stemming rondom het nieuwe Kiwanis lustrumproject heeft aangetoond dat het wel kan en uit de reacties blijkt dat zelf meebeslissen gewaardeerd wordt. Met grote dank aan de lustrumcommissie: Maaike Roosen, Joost Boers en Ger Adams.

Het 2021 lustrum project KINDERVAKANTIES is zowel door KC Sint-Oedenrode als door KC Veendam voorgedragen.

33% van de leden heeft een stem uitgebracht, volgende keer 66%?!

Het Europees kantoor in Gent heeft de ledenaantallen van Europa gepubliceerd. De cijfers vallen in heel Europa tegen, er is helaas een daling van het aantal leden. Ook in Nederland gaat het niet optimaal.

Natuurlijk is de kwaliteit, de inzet, de “opbrengst” van de clubs minstens zo belangrijk als het aantal leden, maar met meer leden is er zonder twijfel meer mogelijk en kunnen wij samen meer kinderen helpen.

Het algemeen bestuur heeft er tijdens haar eerste vergadering uitgebreid aandacht aan besteed. Binnenkort komen de LG ’s met een plan van aanpak.

Tijdens de vergadering van Kiwanis Europa is gebleken dat het laatste woord over het zelfstandig worden van Kiwanis Europa ook na 7 jaar overleg, nog (lang) niet gezegd is. De noodzaak is er, omdat Europa een heel ander rechtssysteem heeft dan de VS, een probleem is dat de Europese districten onderling ook andere wetten hebben en het moet natuurlijk ook financieel op zijn minst haalbaar, betaalbaar zijn. Wordt vervolgd….

Op dit moment ben ik bezig telefonisch contact te leggen met willekeurig gekozen clubpresidenten.

Wat mij opvalt is het enthousiasme over hun club, de bereidheid om mee te denken en het begrip dat veranderingen moeilijk zijn.

Maar ik ben vast van plan om samen met alle leden, Kiwanis een goede uitgangspositie te geven in Nederland om het gemeenschappelijke doel: Serving the Children of the World, te blijven verwezenlijken.

Tijdens de kennismaking met het vorige DB werd mij gezegd: let op de tijd gaat snel, je wordt van het ene probleem(pje) naar het andere getrokken. Ze hebben gelijk gekregen.

Ik wens jullie een heel goed “samen zijn wij Kiwanis” jaar 2019-2020 toe.

Carel Maass, Gouverneur Kiwanis Nederland 2019-2020