Blog Gouverneur januari 2018

Wat doe je zoals als gouverneur?

Tja, behalve vergaderen, voorbereiden, afstemmen, uitleggen, luisteren, nieuwe ontwikkelingen volgen, ontmoeten, enz, enz.

Op de eerste plaats ben je natuurlijk voorzitter van het Dagelijks Bestuur [DB] (gouverneur, secretaris, penningmeester ,past gouverneur en elect gouverneur) en het Algemeen Bestuur [AB] (LG’s, secretaris, penningmeester, past gouverneur en elect gouverneur).

Aangezien ik merkte dat dezelfde thema’s, geregeld terug kwamen tijdens mijn bezoeken, hebben we besloten om dit jaar in het AB deze thema’s eens aan te pakken. Een van de AB leden bereidt het thema voor en aan de hand van zijn of haar notitie of inleiding bespreken we dan dit onderwerp.

Thema’s zijn o.a ; De website, maar ook “afstand tussen landelijk bestuur en de divisies” Of wat weten leden van “Kiwanis”, presidenten secretaris, penningmeester overleg? Hoe staan we tegenover en wat weten we van Young Professionals (YP), JCI, satellietclubs, enz

Er is overleg met de 6 commissies. En je bent lid van het bestuur van het KNF ( Kiwanis Nederland Fonds)

Daarnaast ben je als gouverneur ook lid van de board van Europa. Deze board vergadert 4 x per jaar. Meestal wordt dit gecombineerd met een andere bijeenkomst zoals een congres of wisseling van bestuur. Alles om zo efficiënt mogelijk te zijn. Skype is een veel gebruikt medium zowel landelijk als in Europa (Gent ) en Amerika (Indianapolis)met het hoofdkantoor. Veel vragen komen hier vandaan.

Marcel Kreienbuhl is onze trustee die onze belangen in Amerika vertegenwoordigt. Marcel woont in Zwitserland en samen hebben we een regelmatig skype contact.

Steeds het eigen geluid van Kiwanis Nederland laten horen is m.i hierin van belang. Daarnaast ook steeds de meerwaarde uitdragen van Kiwanis International.

Verder krijg je als gouverneur veel vragen , veel commentaar, soms ook oude koeien. Maar ook veel mooie nieuwe initiatieven . Nieuwe YP , nieuwe zoektocht voor een damesclub. Nieuwe initiatieven om anderen clubs te bezoeken . Nieuwe fundraising trajecten een nieuw samengaan van clubs. Goede doelen die een bijdrage vragen. En natuurlijk Initiatieven van de DB en AB leden.

Een van de nieuwe initiatieven is dan ook om de voorjaarsbijeenkomst te houden op een andere locatie die inspireert en uitdaagt. Volgens mij is dat goed gelukt. Een boeiende spreker en nu veel Kiwanis leden. Op naar 24 maart. Ook zal daar de ACADEMY geïntroduceerd worden, nog zo’n geweldig initiatief van Lindy en Wim.

En uiteraard ook veel bezoeken. Waaronder een vrolijk bezoek samen met de LG Peter van Hussen aan de damesclub Fides uit Venlo die per 1 september gaan charteren.

Det Verhoeven
Gouverneur 2017 - 2018

Nb: door een foutje van uw secretaris is in de nieuwsbrief van 22 december de nieuwjaarsboodschap van onze gouverneur en de leden van haar club niet opgenomen. Waarvoor mijn excuses aan de dames. Bij deze alsnog de nog steeds actuele nieuwjaarswens. Klik hiervoor op onderstaande link: