Blog Gouverneur juli 2018

Blog juli 2018

Tijdens het LG weekend in juni werd ik getroffen door het vreselijke bericht dat mijn beste vriend en inspirerend maatje plotseling was overleden. Op de fiets, een hartaanval.

Velen van jullie zullen een diep en rauw verdriet herkennen. Maar het leven gaat meteen door en na de herdenking vertrok ik naar Las Vegas voor het bijwonen van het Kiwanis Congres. Dat viel niet mee, in een harde schreeuwende stad.

Maar daar was wel mijn Kiwanis familie.

Samen ontbijten met Hennie de Pauw en zijn lieve vrouw om de nominatie te vieren van het prachtige Hebi project in Rotterdam. Dan ben je toch een klein beetje trots dat Rotterdam internationaal 1 van de 10 prachtige projecten is. 10 Wereldwijd fantastische projecten die iets voor kinderen doen.

Als je zo met jezelf bezig bent en kijkt naar de wereld om je heen, vraag je je af of het zin heeft om tijd, geld en energie te besteden aan congressen zoals in Baveno, Las Vegas … en Venray. Er wordt door onze dames enorm veel tijd en energie gestopt in het organiseren van het evenement.

Dagenlange gesprekken over Kiwanis … het heeft absoluut een persoonlijke meerwaarde. Het samen deelgenoot zijn van dit ene mooie onderwerp, het verdiepen in één gezamenlijk thema, één motto; daardoor ontstaat er verbinding. Als je achter ons motto ‘serving the children of the world’ staat en lid van Kiwanis bent vanwege dit motto, dan is dit alleszins de moeite waard.

Kiwanis-leden organiseren ieder jaar bijna 150.000 serviceprojecten, besteden meer dan 6 miljoen uur aan service en zamelen bijna 107 miljoen dollar per jaar in voor gemeenschappen, gezinnen en projecten. De Key Club-leden doen 12 miljoen uur dienstverlening per jaar, en de CKI-leden doen daar nog eens 500.000 uur bovenop! De Aktion Club-leden schenken de club ieder jaar nog eens 92.000 uur service. Als je alles bij elkaar telt, kom je op meer dan 18 miljoen uur dienstverlening per jaar!

En ook een Gouverneur krijgt iedere dag weer een nieuwe vraag om over na te denken. Het is zó nodig om dit te delen, te bespreken, proberen tot een goede oplossing te komen. Dat kun je door samen te werken.

Wat is het fijn als je elkaar dan ook kunt ontmoeten. We hebben een organisatie nodig om zaken te regelen. Zeker is niet alles zomaar oké, zeker moeten we blijven kijken waar we kunnen veranderen.

Maar juist door steeds ‘te voelen’ dat het gaat om kinderen in deze wereld, om kinderen in onze eigen omgeving, om kinderen die het veel minder hebben. Daarvoor willen en moeten we elkaar ontmoeten en daarvoor organiseren we congressen, want dan pas voel je weer hoe sterk we verbonden zijn.

Las Vegas, Baveno, Venray! Het heeft enorm veel zin, want in het ontmoeten ontstaat contact, inspiratie en motivatie. Ook in bijvoorbeeld Taiwan en Australie werken ze hard voor onze kinderen.

Maar jullie zijn zéér welkom in Venray, om ons samen Kiwanis lid te voelen, en daar ben ik TROTS op.

Det Verhoeven
Gouverneur 2017 - 2018