Blog Gouverneur oktober 2017

We mogen beginnen !

“Kiwanis is na Unicef wereldwijd de grootste organisatie die zich inzet voor kinderen!”

Zo, deze zin kwam bij mij binnen. Hij kwam van mijn Duitse collega Axel Gotze-Rohen.

En daar wil ik zelf nog graag het volgende aan toevoegen: Daarbij zijn wij vrijwilligers en betalen wij met onze contributie onze onkosten. Hoort zegt het voort.

Hoe belangrijk is het in juist deze tijd, ons motto “Kids need Kiwanis” (gebruik bij sociale media #kidsneedkiwanis) ongelooflijk te koesteren. Ons hier voor in te blijven zetten met elkaar!

Op 1 oktober mag ik het dan echt overnemen van Martien van de Meer, we wisselen van stoel. Natuurlijk zit ik al ruim een jaar in het Dagelijks Bestuur en heb ik intensief samen gewerkt met Martien van der Meer, Henk Oostdam , Ap Lammers en Leo Wielstra. Maar een andere stoel zit toch anders.

Mijn ‘elect-jaar’ was een leerzaam jaar. Martien heeft in het afgelopen jaar veel weten te bereiken. Hij heeft mij veel geleerd. Maar waar ik hem vooral dankbaar voor ben is hoe hij steeds vanuit Kiwanis reageerde. Wat is goed voor Kiwanis Nederland, Europa, Internationaal. En zeker ook in die volgorde.

De samenwerking met Marc Dullaert van Kids Right zoals die te zien was op ons fantastisch georganiseerde congres is daar een goed voorbeeld van.

Namens mijzelf en onze leden mag ik Martien zeker bedanken voor al zijn uren en uren inzet voor Kiwanis.

Henk, gaat na 3 jaar het DB definitief verlaten. Hij kan zich weer vol op gaan weiden aan zijn geliefde Young Professionals Maar ook gaat hij verder in de verkiezingsstrijd tot Trustee, zo kan hij er voor blijven zorgen dat onze stem gehoord blijft. En dat is erg belangrijk, om datgene wat onze Nederlandse clubs bezig houdt te blijven benoemen. Zodat we ook invloed blijven houden in het grotere geheel. Ook hij erg bedankt!

En in zijn rol van ‘Gouverneur elect’ mag ik Peter Pietersen als nieuw lid van het DB verwelkomen. Peter die ook met hart en ziel voor Kiwanis staat.

Onze dank gaat ook uit naar Sjoerd Timmermans (KC Den Haag) die in 2016-2017 President van Kiwanis Europa mocht zijn. Ook hij kan terug zien op een dynamisch jaar met als één van de hoogtepunten het congres in Parijs.

Ja, voor veel leden speelt dat ‘landelijke’ en ‘internationale’ niet zo. Ik weet het, Europa en Internationaal zijn ver weg. Maar wij hebben ze toch nodig om bovenstaand motto samen uit te kunnen blijven spreken en te versterken.

We moeten trots zijn op onze positie in de wereld. Daarom heeft het effect en zin om te blijven doen waar we zo goed in zijn. Wat heb ik afgelopen congres genoten van de positieve vibe die er heerste. Wat een leuke verhalen heb ik gehoord! Emmy van Lieshout die vertelde dat zij mee moest naar Amerika toen Gert Gouverneur werd. Zij zaten in een klasje en de dames werd verteld dat ze goed op moesten letten dat hun man geen spinazie tussen de tanden had zitten . Gelukkig blijft niet alles bij het oude!

Hoe inspirerend was de lunch, leden van verschillende clubs aan een tafel en allemaal vertelden ze enthousiast over hun projecten, chocolade letters , kaartjes op waterflessen in restaurants, enz . Het ene originele idee na het andere. Maar ook sprak ik “vrouwen van”. Hun man al jaren lang lid. Zij waren even betrokken en geïnteresseerd. Op mijn vraag waarom nooit zelf een club opgericht ? Kwamen antwoorden als,” het was zijn ding”,” ik had het te druk met.. “. Maar ook, ja dat had ik eigenlijk wel leuk gevonden maar ….

Dus hier zitten nog volop mogelijkheden.

Ik zag het ook weer afgelopen weekend in Horst. Een kleine club, maar zeer gemotiveerd, die een Bike & Run had georganiseerd. “Onze club wordt er sterker van door deze activiteit te organiseren” vertelden ze me. En ja daar gaat het toch om dames en heren!

Ik hoop in het komend jaar, zoveel mogelijk juist de behoeften die leden hebben te horen en vanuit het bestuur te ondersteunen. Verbinden - Versterken - Verantwoordelijkheid. Blijven kijken hoe we samen Kiwanis beter, leuker en groter kunnen maken.

Ik zie uit naar de Regiobijeenkomsten die in de maand november georganiseerd gaan worden. Leuke thema´s en ontmoetingen met andere Kiwanis leden. Ik hoop u daar te mogen spreken!

Veel warme groeten,

Det Verhoeven