Blog Gouverneur Peter Pietersen maart 2019

Gouverneurs blog maart

Beste Kiwanians,

Dit jaar zijn er opnieuw vier regiobijeenkomsten. De eerste twee heb ik al kunnen meemaken en dat was inspirerend.

Onlangs in Roermond bij Regio A (divisies Zuid Limburg en Maas & Mijn), perfect georganiseerd door de LG’s Fons en Peter. Er waren ca. 80 deelnemers, waaronder 10 nieuwe(re) leden die wat eerder kwamen voor een praatje ‘Welkom en Wegwijs’. Voor mij was dat leerzaam, hopelijk ook voor hen. Na enkele informatieve plenaire introducties ging iedereen zelf aan de slag. Er werd in groepen intensief gediscussieerd hoe je voorbeeldprojecten het beste kunt plannen en uitvoeren. Dat resulteerde in boeiende presentaties. De sfeer was goed en de naborrel was bijzonder gezellig.

Eind februari was het de beurt aan Regio C in Nieuwerbrug a/d Rijn (divisies Holland Zuid, Holland Midden en Noord Holland-Flevoland). Hier waren de LG’s Dirk, Dries en Louis, samen met onze penningmeester Leo de organisatoren. Enkele leden waren afgekomen op mijn ‘Welkom en Wegwijs’. Daarna was er een uitdagend programma in een landelijke locatie over het delen van best practices voor fundraiseprojecten, gevolgd door 12 pitches van clubs waarbij ter ondersteuning van het winnende project een ‘Social media reporter’ was te winnen. Dat werd KC Westland met het ‘Vliegerfeest Westland’, interactief gekozen via Mentimeter. Toen volgde ‘Kiwanis 2.0’ met vernieuwende en uitdagende stellingen waarover interactief werd gestemd en flink werd gediscussieerd. Al met al opnieuw een geslaagde avond met een opkomst van ruim 45 leden.

De interactieve regiobijeenkomsten worden gewaardeerd en daar gaan we zeker mee door. Veel leden ontmoeten elkaar en dat geeft sprankelende, nieuwe ideeën om onze missie ‘Serving the Children’ nog beter te kunnen uitvoeren. Dat voelt goed en het doet goed!
Op 7 maart is de beurt aan regio D (noord en oost) en op zaterdag 9 maart regio B (Brabant en Zeeland). Tip: ga er in je eigen regio naar toe; de uitnodigingen zijn gemaild.

Betekenisvol project van Kiwanis International
Vorig jaar hebben we een ‘Betekenisvol project’ van KC Rotterdam ingediend bij Kiwanis International: het Hebi-project. Eenvoudige couveuses die in ontwikkelingslanden met succes worden gebruikt. Hebi behoorde bij de 10 wereldwijd genomineerde projecten en heeft daar een fraaie oorkonde voor ontvangen tijdens de conventie in Las Vegas.

Dit jaar hebben twee clubs hun project ingediend. De keuze is gevallen op een bijzonder project van KC Woerden ’t Groene Hart: ‘Speelgoedbank Woerden’. Zij doen ieder kwartaal een inname van speelgoed. Vrijwilligers, waaronder Kiwanians selecteren, sorteren en maken het speelgoed schoon. Iedere maand is er op zaterdagmorgen uitgifte van speelgoed. Dan gaat de gratis ‘winkel’ open voor kinderen die minder bedeeld zijn, begeleid door een ouder. Kijk voor meer informatie op de website. In ons jaarlijks Magazine zal er ook over worden verteld.
Dit betekenisvolle project wordt door Kiwanis Nederland aangemeld voor de contest van Kiwanis International tijdens de conventie in Orlando in juni.

Contributies
Soms krijg ik een vraag over de contributies voor KI, KI-EF en KI-DN en wat je daarvoor ‘krijgt’. Wil je daar meer over weten kijk dan op onze website onder Leden.

Festiviteiten
Wil je lezen over de verschillende festiviteiten en conventies voor de komende periode zoals Reykjavík, kijk dan op de blog van februari, onderaan.

Maak er samen weer een mooie Kiwanis-maand van.

Peter Pietersen
Gouverneur KI-DN 2018-2019