€ 4.000,- voor Stichting De Vrolijkheid

OPBRENGST KUNSTROUTE KIWANIS HEERLEN VOOR STICHTING DE VROLIJKHEID IN AZC HEERLEN

Kiwanis Heerlen heeft met haar kunstroute het bedrag van E 4.000,= opgehaald en geschonken aan Stichting De Vrolijkheid, die creatieve activiteiten organiseert voor en met kinderen tot 18 jaar die verblijven in het azc in Heerlen. Het bedrag werd afgelopen zondag 7 oktober 2018 door de voorzitter van Kiwanis Heerlen, Hans Kragten, overhandigd aan Moos Pozzo van Stichting De Vrolijkheid. Aandacht voor lokale kunst en cultuur waarmee je culturen verbindt is een belangrijk item voor de Gemeente Heerlen, gaf wethouder Jordy Clemens in zijn speech op de ‘afterparty’ aan. Hier waren alle kunstenaars, sponsoren en leden van Kiwanis Heerlen samen om het succes van de Kiwanis Heerlen Kunstroute 2018, voor de 3e opeenvolgende keer te vieren.

Ruim 250 kunstliefhebbers hadden een toegangskaart gekocht en konden daarmee in 4 verschillende huizen van Kiwanis-leden - gelegen in de Heerlense wijken Molenberg en Heesberg en in de Kapel van het Broederhuis - kunst bekijken van 14 bekende kunstenaars uit de regio Parkstad. De gasten wandelden van huis naar huis, waar zij naast al het moois dat er te zien was, door de vrijwilligers van Kiwanis Heerlen en hun partners ontvangen werden met hapjes en drankjes. De kunstenaars toonden hun objecten in zowel 2- als 3- dimensionale vorm, uiteenlopend van schilderijen en bronzen sculpturen tot tekeningen en live performances van de Heerlense stadsdichter. Een aantal kunstenaars heeft in diverse lezingen gedurende de dag ook iets over hun werk en hun achtergrond verteld.

Kiwanis zet zich als wereldwijde organisatie in voor de medemens en in het bijzonder voor kinderen. Op vele manieren wordt door vrijwilligers bijgedragen aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. De totale opbrengst van de kunstroute - met daarin een deel van de opbrengst van de verkochte kunstwerken werd na afloop - o.a. in aanwezigheid van de kunstenaars, de sponsoren van het evenement en alle clubleden - gedoneerd aan de “Stichting de Vrolijkheid” in Heerlen. Moos Pozzo van Stichting de Vrolijkheid gaf in haar speech het belang en het nut van de creatieve activiteiten aan, Daarmee wordt duidelijk dat dezeactiviteiten bedacht en georganiseerd worden om de kinderen op een positieve en vrolijke manier kind te kunnen laten zijn tijdens hun verblijf in het azc.

Deze Kunstroute is mede tot stand gekomen door financiële en materiële hulp van een aantal sponsoren uit Parkstad, die dit evenement op haar maatschappelijke waarde weten te schatten. Ook de kunstenaars stonden bij de verkoop van hun werken een deel van hun inkomsten af ten gunste van het goede doel. Kiwanis Heerlen is hen allen daarom bijzonder dankbaar en kijkt terug op een mooie en geslaagde dag, waarmee voor de derde keer een succesvolle kunstroute is gerealiseerd.