Heins Willemsen en Kiwanis brengen Sinterklaasliedjes op de Domtoren

Op dinsdagavond 3 december 2019 bespeelt Heins Willemsen namens Kiwanis Club Utrecht vanaf een vleugelpiano het kunstwerk Keys of Light op de Domtoren in Utrecht. Het programma bestaat uit Sinterklaasliedjes met een Mozart twist. Het concert is van 19 tot 20 uur te horen en te zien, vanaf het Domplein tot in de wijde omgeving.

Keys of Light

De interactieve piano installatie Keys of Light is tot en met 21 december te bespelen en te bewonderen op het Domplein in Utrecht. Door het bespelen van de vleugel worden verschillende designs geprojecteerd op de achter steigers verborgen Domtoren. De slimme software herkent input van de pianist en zet deze om in verschillende visuele designs, geïnspireerd op de architectuur van de Domtoren. Op deze manier ontstaat er een samenspel tussen muziek, licht en architectuur. De programmering is in handen van ZIMIHC.

Restauratie Domtoren

Het evenement ‘Keys of Light’ is een initiatief van de Stichting Utrechts EigenDom, die financiële bijdragen wil werven voor de restauratie van de Domtoren. Eerste doel van de stichting is geld op te halen voor de kunstzinnige aanlichting van de Domtoren. Aan iedereen die op de piano meedoet met ‘Keys of Light’ wordt gevraagd een bijdrage te geven voor de restauratie van de Domtoren. Ook het aanwezige publiek kan doneren voor de Dom.

MrBeam

Veel mensen kennen de grote en indrukwekkende projecties met geluid en muziek op gevels van kathedralen, kastelen of paleizen. Dit zijn prachtige, maar ook vaste en statische programma’s die iedere avond hetzelfde repertoire draaien. Het unieke van ‘Keys of Light’ is dat de pianist door zijn spel zelf bepaalt welke beelden, kleuren en vormen worden geprojecteerd. Het Utrechtse bedrijf MrBeam dat ‘Keys of Light’ heeft ontwikkeld, is actief over de hele wereld.

Kiwanis

Kiwanis Club Utrecht richt zich al meer dan 40 jaar op de ondersteuning en talentontwikkeling van kinderen binnen stad en regio Utrecht. Kiwanis is een wereldwijd actieve community van clubs, leden en partners. Het motto van Kiwanis is: 'Serving the children of the world'. De keuze voor het spelen van sinterklaasliedjes op de Dom is dan ook passend. Heins Willemsen is lid van Kiwanis Club Utrecht, Heins heeft veel werk verricht voor cultuur en erfgoed Utrecht en treedt regelmatig op als zanger en pianist.

Programma

Dinsdag 3 december Keys of Light Sinterklaaseditie, 19 tot 20 uur op het Domplein.