Het Andere Recept

Het andere recept van uw dokter

'doktersrecepten' verleiden tot koken
MAHIR USLU, TON WIENTJEN EN AAD VAN DER LUGT HEBBEN SAMEN MET ANDERE ARTSEN UIT ENSCHEDE EEN KOOKBOEK GEMAAKT. FOTO REINIER VAN WILLIGEN

Uit TC Tubantia

In Het andere recept van uw dokter staan de lievelingsrecepten van 31 Twentse artsen. Het kookboek is samengesteld door Kiwanis, die hiermee geld wil inzamelen voor Stichting Leergeld. Het doel? Zwemles voor kinderen.

OLGA HOEKSTRA

Bij een recept van een arts denk je niet direct aan een briefje met ingrediënten voor appeltaart of hoe je het lekkerst soto ajam kunt bereiden. Dat is precies de knipoog die serviceclub Kiwanis wilde maken toen zij het kookboek Het andere recept van uw dokter samenstelden. De organisatie, die zich inzet voor goede doelen met kinderen als begunstigden, wist 31 artsen uit Enschede bereid te vinden het recept van hun favoriete gerecht te delen.

"Het kookboek is een idee van fotograaf Rob Lucas", vertelt Ton Wientjen, die als lid van Kiwanis de promotie van het kookboek op zich heeft genomen. "Rob zou ook de foto's maken, maar helaas is hij overleden voor hij het boek kon afronden."

Artisjokken
Wel werden de foto's van de gerechten, een essentieel onderdeel in ieder kookboek, allemaal geschoten in de studio van Lucas. Wientjen was daarbij aanwezig en zag hoe er op een zaterdagochtend vanaf tien uur al compleet opgemaakte borden met lamsrack en artisjokken vol trots de studio werden ingedragen. "Aan lamsrack had ik op dat tijdstip echt geen zin."

Dat was wel anders toen bevriende huisarts Jindra Beekman met zijn befaamde Tarte de la Forêt-Noir binnen kwam stappen. "Van die Schwarzwälder Kirsch-taart had ik graag een stukje geproefd."

Schrijnende gevallen
De totale opbrengsten van het kookboek gaan naar Stichting Leergeld, die het geld gebruikt om zwemles te betalen voor kinderen uit gezinnen die om de een of andere reden zelf de middelen daar niet voor hebben. Wientjen: "Kiwanis richt zich op goede doelen voor kinderen. Ook in Nederland heb je heel veel schrijnende gevallen. Gezinnen die in minder gunstige financiële omstandigheden verkeren en waarin de ouders hun kinderen niet alles kunnen geven wat ze nodig hebben. Zo ook zwemles."

Of Wientjen zelf ook een recept uit het boek gaat bereiden? "Nee, hoor." Hij lacht en bekent dat hij nooit in de keuken staat. "Ik heb een vrouw die heerlijk voor mij kookt." Zijn eigen favoriete recept? Dat staat helaas niet in het boek. Het is namelijk de Provençaalse soep van zijn echtgenote. "Die aten we altijd in Bistro 't Spotje. Dat was onze lievelingsbistro, waar we in de jaren 70 vaak samen uiteten gingen."

Het boek Het andere recept van uw dokter kost 5 euro. Alle opbrengsten gaan naar Stichting Leergeld. Het boek is tevens te bestellen via de website: Webformulier.