In memoriam Jan Volleberg

IN MEMORIAM JAN VOLLEBERG

De Kiwanisclub Heerlen-Maastricht herdenkt met groot respect Jan Volleberg, die na een kortstondig ziekbed op 28 september jl. in de leeftijd van 80 jaar in Maastricht is overleden.

In Jan verliezen we niet alleen onze bevlogen secretaris, die deze functie vele jaren en met grote accuratesse vervulde, maar bovenal een markant clublid en een goede vriend.

Als expert op het gebied van kunst en cultuur reisde Jan voor de club ooit met een kleine delegatie af naar Timisoara (West Roemenië) in het kader van een kunstproject. Een lange vermoeiende reis met een paar man opgepropt in de cabine van een ouder vrachtwagentje. Veel toestanden aan de grens. Maar Jan was een doorzetter.

Gebruik makend van zijn vele contacten, in dit geval kunstenaars in Roemenië, werden onder zijn leiding schilderijen gekocht die we later in Maastricht in het openbaar hebben geveild. Een bijzonder project, dat we zonder de inzet van een coryfee als Jan nimmer voor elkaar hadden gekregen.

Ook buiten onze eigen club was Jan in divisie en districtsverband bepaald geen onbekende. Hij was luitenant-gouverneur en regelmatig bezoeker van divisievergaderingen en landelijke congressen. Dat zijn grote verdiensten voor Kiwanis International niet alleen in clubverband werden opgemerkt, bleek, onder meer, toen hij werd onderscheiden met de Kiwanis International George F. Hixson Fellowship Award.

Allemaal voor ons, verweesd achter blijvende leden, des te meer motivatie om onze club, waarin Jan met zo veel liefde veel tijd en energie stak, in zijn geest en nagedachtenis, overeind en bij elkaar te houden, mogelijk uit te breiden en te laten bloeien. Want dat was uiteindelijk ook zijn wens. Zijn sterke schouders die de club als het ware “droegen” in tijden die minder makkelijk waren, zijn kameraadschap en zijn inzet zullen wij enorm missen. Maar in dankbaarheid kijken wij nu terug op een lange periode waarin wij konden zeggen: “hij hoorde bij ons”.

Het bestuur en de leden van Kiwanisclub Heerlen-Maastricht