Laatste Blog Gouverneur Peter Pietersen september 2019

Laatste blog, 30 september 2019

Beste Kiwanis vrienden en vriendinnen,

Dit is alweer mijn laatste blog als gouverneur. Ik beaam wat alle voorgangers zeggen: “Zo’n jaar is voorbij voordat je er erg in hebt”.

Al met al kijk ik met plezier terug op mijn voorzittersjaar. Niet altijd makkelijk, maar wel leerzaam en de vele vriendschappelijke contacten geven voldoening. In het bijzonder de bezoeken aan clubs, regio’s en de commissie- en bestuursvergaderingen. En natuurlijk, een aantal zaken hadden beter kunnen gaan, maar dat zeg je achteraf.

KidsNeedKiwanis
Wij plaatsen kinderen op één! Kinderen in oorlogssituaties, op de vlucht, in armoede, bij ziekte, kinderen met handicaps. Dat doen we al meer dan honderd jaar wereldwijd, en dat zullen we samen blijven doen. Hulp aan kinderen ook dichtbij; want zelfs in Nederland is er (verborgen) armoede. Of leven kinderen in een onveilige, angstige of niet hartelijke omgeving. Soms ook laaggeletterd. Sommigen liggen langdurig in een kinderziekenhuis, waar we ze ook kunnen steunen. Er blijft genoeg te doen voor Kiwanians!

Geslaagd eendaags congres

Het jaarcongres van Kiwanis Nederland op 14 september in Hilversum was een groot succes. Ruim 190 deelnemers en 50 clubs waren vertegenwoordigd. Een eendaags congres kán dus! Enkele lessons learned zijn: een half uur eerder beginnen waardoor de tijdsdruk minder wordt en de Algemene Vergadering moet korter. Daar wordt over nagedacht. De inzet van de congrescommissie van KC Laren onder leiding van Jaap Peerenboom was meer dan 100%, met belangrijke steun van de landelijk secretaris Ap Lammers.

Het geslaagde Kids Fun Program onder leiding van Alex Schaap was precies waar Kiwanis voor staat. Dat je tijdens ons feestelijk congres ook een feestje kunt geven voor ‘kinderen die het wat minder hebben’. Ruim 65 kinderen, waaronder de Kinderburgemeester van Hilversum en haar Raad, zijn naar het experience centre Beeld & Geluid gewandeld voor een spannende ochtend en lunch en toen teruggegaan naar de congreslocatie MCO voor een leuk muzikaal onderdeel van Mr Pbone: in 1,5 uur tijd leren blazen op Jiggs schuiftrombones. Als afsluiting van de congresmiddag gaven de Kids een prachtige sessie op de trombones, waar we allemaal kippenvel van kregen. Bekijk het filmpje.

Onze gewaarde landelijk secretaris Ap Lammers heeft tijdens de Algemene Vergadering in Hilversum uit handen van de vijf gouverneurs (Frans, Henk, Martien, Det en Peter) een meer dan verdiende Hixson Fellowship ontvangen. Daarmee willen we onze grote dank betuigen voor vijf jaar onvermoeibare inzet voor Kiwanis Nederland. Chapeau Ap!

Een nieuw verenigingsjaar, een vernieuwd bestuur

Tijdens de AV is Carel Maass benoemd tot Gouverneur 2019-2020, is Piet Derks gekozen als Gvr-E, Leo Wielstra wisselt van stoel van penningmeester naar secretaris en Sofia Oudmaijer-Carbajo wordt de nieuwe penningmeester. En ik mag nog een jaar meedraaien in het DB als Immediate Past Governor. Drie LG’s zijn aftredend: Dries, John en Marnix en worden opgevolgd door Vester, Jan-Eric en Mark.
Carel en je nieuwe team: heel veel succes gewenst en maak er samen een mooi en goed bestuursjaar van. Op weg naar een nog beter Kiwanis Nederland.

Tot slot
Een groot ‘DANK JULLIE WEL’ aan de bestuursleden, aan de commissies en natuurlijk aan alle leden in de clubs. Zonder jullie geen Kiwanis! Ik dank voor het vertrouwen dat jullie mij hebben willen geven. En ik dank mijn partner Paula dat zij mij de vele uren die ik druk of onderweg was, heeft gegund. Kiwanis Nederland, het ga je goed!

Peter Pietersen
Gouverneur Kiwanis Nederland 2018-2019